Capture every moment

Gravidfrågor

Kategori:

🎀Hur gamla är ni, du och din kille?
När bebisen kommer är jag 24 och han 27.

🎀Hur fick du beskedet att du var gravid?
Misstänkte det när min "mens" (nidblödning) kom tidigt och var kortare än vanligt. Kan vara väldigt oregelbunden men då går det väldigt långt mellan mina cykler och inte tvärtom.

Några dagar efter att jag berättat om min misstanke för sambon tog jag ett graviditetstest som visade att jag var gravid.

🎀Vilken vecka var du i då?
Tror jag var i vecka 4-5 när jag tog testet.

🎀Hur reagerade du när gravtestet var positivt?
PANIK!! En lite annorlunda reaktion för en som tycker så mycket om barn men jag var nog inte riktigt förberedd på det.

Dock tänker jag så här i efterhand att jag kanske reagerat på samma sätt även om graviditeten hade varit superplanerad. Det är trots allt ett ganska stort besked att förbereda sig inför.

🎀Hur berättade du för din pojkvän att du var gravid?
Jag skickade sms till sambon någon dag efter att jag börjat misstänka det men tänkte ändå att mensen säkert kommer som vanligt inom ett par veckor.

Lite skämtsamt får jag som svar på min misstanke "det skulle förklara ditt temperament". Som jag skrattat åt det svaret med tanke på vändningen han gjorde sen när han förstod att jag var seriös.

Det hela slutade med att han dagen efter köpte hem två clearblue digital (som jag la i ner i en låda till en början eftersom jag fortfarande väntade mig att mensen skulle dyka upp så småningom).

Någon dag senare kunde jag inte hålla mig längre och när texten "gravid" syns på displayen stirrade jag på testet några minuter (troligtvis endast ett par sekunder) och visade sedan testet för sambon som blev så lycklig att tårarna kom.

🎀Hur lång tid tog det innan ni bestämde er för att behålla barnet?
För sambon var det varken några tvivel eller något att diskutera.

För mig däremot var det inte lika enkelt och om det inte vore för att sambon gång på gång stöttade, la fram allt det positiva och försökte få mig att inse att alla reagerar olika i dessa situationer så är jag inte säker på om jag hade vågat behålla barnet överhuvudtaget. Jag har honom att tacka för mycket men framförallt för detta lilla mirakel.

🎀Varför tog det just den tiden att bestämma dig?
Från början var det nog chocken, nya jobbet samt oavslutade studier som låg bakom allt men med tanke på att jag precis som sambon drömt om att i framtiden skaffa barn, hus osv. kan jag inte förstå att det tog en sådan lång tid för mig att känna den där enorma glädjen. Jag menar, det är väl ändå ingen nackdel att få sina drömmar uppfyllda tidigare än planerat. 


 

🎀Vem i er närhet fick veta nyheten först?

Det var lite mot min vilja att berätta det för någon innan vi visste hur det skulle bli med allt som sambons föräldrar fick veta det redan samma dag som jag tog graviditetstestet och min lillasyster fick även hon veta det ganska tidigt. 


Är i efterhand glad att vi (han) valde att berätta det så pass tidigt eftersom sambons mamman givit mig ett stort stöd och glädje.

Denna människa har varit helt ovärderlig under graviditeten och man blir nästan avundsjuk på sambon som har en sådan fantastisk mamma samtidigt som jag tänker på hur tur jag har som fått henne som svärmor.

🎀Hur gick ni ut med det officiellt?
När chocken lagt sig lite berättade vi det för sambons övriga familjemedlemmar. Mina föräldrar fick en bild ifrån ultraljudet i vecka 19 och inte långt efter gjorde jag en uppdatering på både instagram och Facebook. En aning opersonligt kan man tycka men jag skulle ha alldeles för svårt att berätta det face to face till alla jag känner.

🎀Hur reagerade din familj och dina vänner när du berättade att du var gravid?
Svårt att säga men jag tror vännerna är glada för vår skull och några av dom blev säkert lite förvånad men jag har bara fått massa positivt.

Familjen reagerade väl.. Hmm.. Ja? Fick typ ett grattis och sedan hade mamma köpt några bebiskläder tills jag kom hem samt att hon har berättat det till alla hon känner så jag antar att hon tycker det är lite kul även om det nästan ses som en tragedi för henne att jag inte slutfört min civilingenjörsutbildning innan jag blev gravid. Har inte precis världens mest stöttande familj om man säger som så men pappa är nog den som blev gladast om jag skulle gissa även om det är han som har svårast att visa känslor. Lite svårt att avgöra.

Lillasyster som inte direkt är någon barnfantast har däremot ställt upp en del och visat intresse för den kommande familjemedlemmen.

🎀Hur lång tid tog det innan du berättade för dina föräldrar?
14-15 veckor (graviditetsvecka 19)

🎀Hur känns det att ha en bebis i magen ?
Overkligt. Graviditeten i sig har varit väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt men alla dessa små rörelser i magen känns underbara.

🎀Hur mycket har du gått upp i vikt under graviditeten?
Hittills har jag gått upp 15kg vilket inte är förvånansvärt mycket med tanke på att jag varken tränat eller ätit som innan. Efter graviditeten blir det lite ändring på det trots att jag bestämt mig för att inte lägga samma prioritet på träningen under första året.

🎀Cravings?
Första veckorna åt jag nästan bara mackor. Jag anser inte riktigt att det var en cravings utan det berodde mer på att jag inte fick i mig något annat. Sedan har det varierat massvis. En dag skulle jag absolut ha apelsinmarmelad och en annan päronsplitt. Kebabrulle som legat några timmar i kylen stod högt på listan i veckor och likaså Daimstrut. Nu i slutet har vattenmelon, jordgubbar och center varit ett måste.

Sambon skulle säkert också vilja påstå att chips ska vara med denna lista men det har jag alltid varit lite småberoende av så det kan jag nog inte skylla på graviditeten även om jag ätit en hel del av det dessa månader.

🎀Har ni planerat några namn?
Juni Elisabeth stod högt på listan direkt. Killnamn hade vi lite svårare för men det behövde vi inte fundera mer på efter ultraljudet då vi fick reda på att vi väntar en tjej.

🎀Kommer du vara mammaledig hela tiden?
Som det ser ut nu har jag planerat att vara hemma i två år där sambon får ta några dagar här och där under sommaren eller om jag jobbar extra/studerar lite till och från.

🎀Vad tror ni att det blir, en flicka eller en pojke?
På ultraljudet sa barnmorskan att det är en flicka och jag är ganska säker på att det stämmer.

🎀När är bebisen beräknad att komma?
27 September men jag tror ändå att det blir en oktoberbebis.

 
Kommentera inlägget här: